instagrammers

Instagram

20.6.12

Second Trimester



Sekarang ni tengah lalui moment dalam trimester kedua. Kalau ikut countdown yang ada kat sidebar atas tu, nearly dah 23 weeks. Lagi seminggu dua dah nak masuk trimester ketiga. Sekejap jek masa berlalu. Tengok pada gambar yang discan ni, baby dah membesar. Sampai tak muat skrin ni print kaki dia. Kalau korang perasan, belah kiri tu kepala dia, follow dengan badan kat tengah, dah yang hujung belah kanan tu is peha dia. Kaki adalah tak muat nak print. Hah perasan tak dicelah peha tu ada bulat seketul. Ouh adakah itu telurnya. Haha. Doctor pun tak boleh nak pastikan samada itu telur or tali pusat baby. Sebab baby kecil lagi. Kena tunggu up to 6month and above baru boleh confirm. Alah lama lagi tu. Mommy dah excited nak tahu gender sebab nak beli baju and nak pilih nama. *overkan mommy dia, padahal baru 5bulan time ni*

Alhamdulillah, masa dalam trimester kedua ni semua alahan beransur hilang. Loya, pening-pening semua dah kurang. Bukanlah kata tak ada langsung tapi dah kurang dari dulu. Dah cergas sikit nak dibandingkan dengan di awal kehamilan. Dah boleh start masak-masak sebab hidung ni dah macam boleh accept bau tumis-tumis ni. Good! Kalau dulu, bukan kata nak masak, nak panaskan lauk yang dah dibeli tu pun tak sanggup nak bau. Ngada kan. Sampai beras kat dapur tu ada kutu sebab dah lama tak sentuh. Haha. Tapi sekarang dah tak ada lah beras tu. Jangan pulak nanti ada yang tak nak makan nasi kat rumah kitaorang. Haha..

Masa nak masuk trimester kedua ni, demam melanda. Panas badan, selsema, batuk semua complete package lah. Tak pergi klinik pun time tu sebab nanti bimbang doktor bagi ubat. Aku ni dah lah malas makan ubat kan. Acid folic dengan serba serbi mak nenek vitamin kat rumah tu pun tak terlarat nak makan hari-hari. Nasib demam dalam dua tiga hari je. Tapi time tu adalah hari yang aku kena pergi kursus di KL. Bayangkan dengan nak bawa perut lagi, kurang sihatnya lah, nak jalan jauh sorang-sorang, hadap course lagi. Nasib course tu tak heavy sangat. Kira ok lah. Ujian tu semua kan. Tuhan tak kan uji kita melebihi dari apa yang kita mampu tanggung ye dak.

Ni demam dah baik tapi batuk still tak hilang lagi. Ada sekali tu masa pergi check up, doktor ada terdengar aku batuk. Aku ni batuk jenis kokol. Memang dari kecil lagi macam tu. Jenis dua tiga bulan baru boleh hilang batuk ni. Doktor just bagi antibiotik je. Tak boleh nak bagi ubat batuk sebab takut effect pada baby kan. Ubat dah habis tapi batuk tetap tak hilang. Aku ada search yang madu campur limau nipis elok untuk orang ngandung yang batuk. Ma pun suggest menda yang sama. So amie pun belilah madu. Siap yang petualang punya. Tapi tetap tak hilang juga. Uwaaa... kalau aku jek yang lalui batuk-batuk ni semua aku tak kisah sangat. Ni kesian dengan baby yang ada dalam perut ni, mesti dok bergegar je time aku batuk-batuk kan. Nak dok rilek-rilek pun tak senang kata baby. *wah baby aku dah pndai cakap kau*

Berat pulak naik konsisten jek. Kan kena naik 1/2kg setiap bulan. So setakat ni dah naik lebih kurang 3kg dari berat asal aku sebelum mengandung. Kira oklah. Cuma tak dapat dibayangkan bila kena naik 2kg setiap bulan masa trimester ketiga. Maknanya another 6kg tu. Tak dapat nak dibayangkan macamana rupanya nanti. Sekarang ni pun baju kurung semua dah tak boleh pakai sebab kain tu memang dah tak muat nak sarung. Nasib akak ada bagi aku baju maternity yang super banyak. I is loike. Hehe. Ada orang kata yang aku ni ngandung anak perempuan sebab tengok bahagian perut ke punggung tu membulat dan membesar dengan jayanya. So maybe tekaan doktor tu kata yang maybe benda bulat dalam gambar scan tu adalah tali pusat. Apa-apa pun jantina anak mommy, mommy tak kisah asalkan semuanya selamat, sihat, dah cukup sempurnanya.

Bila nak hujung-hujung trimester kedua ni, baby dah pandai gerak-gerak. Mulanya aku tak perasan. Sebab tak tahu nak bezakan lagi masa tu. Ada sekali tu masa pergi check up, nurse tanya baby ada gerak tak sebab sepatutnya time ni memang dah rasa. Aku pulak tanya nurse tu, kalau dia gerak rasa macamana. Nurse cakap rasa macam berdenyut-denyut dalam bahagian perut kita. Aku pun kata, ”ouhhh yang denyut-denyut tu dia gerak ke?” Haha. Nurse tu sakan dok gelak kan aku. Ye lah, mana kita tahu kan. Sekarang ni dah gerak banyak-banyak kali. Ada tu aku suruh amie rasa sekali. Baby ni pandai tau. Bila time tak pegang perut, dia dok gerak sana sini. Bila time orang nak pegang, dia senyap pulak. Takut dengan daddy dia lew tew. Tapi ada gak yang time amie pegang, dia bergerak. Suka lew tew daddy dia dok rasa anak dia bergerak-gerak.

Setakat ni pembawakan budak tak adalah rasa sangat. Tak ada lah nak emo tak bertempat ke. Ada orang tu sampai bau suami sendiri pun tak boleh kan. Suka makan sabun lah, apa lah. Aku tak adalah sampai macam tu. Alhamdulillah. Mengidam pun tak rasa sangat. Semoga time beranak nanti pun tak susah jugak. Insyaallah..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...