instagrammers

Instagram

16.12.10

Selamat menyambut Hari 'Asyura

Sempena 10 Muharam ini aku nak ucapkan selamat menyambut Hari 'Asyura, semoga kita semua diampuni dosa-dosa kita, dosa-dosa yang lepas, sekarang ni dan yang akan datang. Aminnn..... Juga semoga rahmat Allah tak putus-putus mengunjungi kita ye. Apa kata kita buat beberapa amalan sempena 10 Muharam ni, pilih je yg mana terlarat. Kalau boleh buat semua, lagi bagus.
  1. Buat puasa sunat 'Asyura, puasa hari ni dan besok.
  2. Perbanyakkan solat sunat seperti solat  sunat tasbih, taubat, hajat, dhuha dan amalan solat sunat 5 waktu.
  3. Mandi sunat Hari 'Asyura, senang je, mandi macam biasa je tapi niatkan 'sahaja aku mandi sunat 'Asyura kerana Allah. Fadilatnya, setahun kita terpelihara beb, cuma mandi dan niat je kita dah dapat ganjarannya selama 1 tahun. Sampai jumpa 10 muharam tahun depan. Wow.. apa lagi, gi la mandi sunat 'Asyura. Hehehhe..
  4. Membersihkan dan menghias rumah, macam nak sambut raya la gamaknya dan juga menghias diri dengan memotong kuku, merapikan rambut, misai, janggut serta berpakaian indah, boleh la kita melaram pada hari ini. Tapi ingat jangan pakai yang seksi-meksi, menyeksa org yg memandang.
  5. Mengembirakan ahli keluarga dengan meyediakan jamuan yg baik dan mendoakan. Atau gi belanja dieorang makan luar pun bisa juga. Kata Ustaz Shafi, yang penting kasi hepi.
  6. Mengembirakan anak-anak yatim, mengusap kepala mereka dan mendoakan mereka. Apa lagi, meh la datang sini dan hepi-hepikan aku. Keh3..
  7. Berbagi juadah dan perbanyakkan sedekah. Buat cucur kodok kasi kat jiran pun tak pe. Nak-nak pulak kalau member tu tengah puasa, lagi dpt pahala. Macam dapat pahala orang yang berpuasa juga. 2 in 1.
  8. Ziarah ulama dan minta doa dari mereka.
  9. Menyambung silaturrahim. Ziarah orang tua dan keluarga serta saling mendoakan. Kalau yang jauh tu kita talipon aje pun tak pe atau skype ke YM pun boleh. Dah canggih dah sekarang ni, memang senang nak contact.
  10. Melawat orang sakit dan saling mendoakan. Tahukah anda, doa orang sakit lebih baik dari orang sihat. Sebab orang sakit tu lebih dekat dengan Allah. Ustaz aku yang cakap la. Hehehehe..
  11. Membaca surah Al-Ikhlas 1000 kali, kalau tak larat, baca aje sebanyak mana yang kita mampu dari kita tak baca langsung.
  12. Perbanyakkan zikir dan doa bermula dari malam 'Asyura, tapi kalau buat sekarang masih tak terlambat dari tak buat langsung kan. Yok kita mulai..



2 komentetar:

~ana~ said...

erm...sedap nya mkn bubur asyura kat kg bukit gemuruh buatan mok teh n the geng tuh...heh3x..

shakila mubarak said...

best ke? nk kene cube ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...